Page 28

telen&trends

28 telen&trends zeker gezond, maar is het onmogelijk aan te tonen dat ze gezonder zouden zijn dan andere voedingsmiddelen die niet zo heten. Ook het Nederlandse Voedingscentrum is sceptisch: “Er bestaan geen superfoods. De geclaimde gezondheidseffecten van superfoods zijn onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Bovendien kan niet één voedingsmiddel alle belangrijke voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Als je gezond wilt eten is variatie het toverwoord. De beste manier om alle verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt, is om te eten volgens de Schijf van Vijf en volop te variëren met groente en fruit.” Snel stijgende vraag De consument lijkt zich van die scepsis weinig aan te trekken. De vraag naar superfoods groeide in de eerste twee maanden van 2014 met 15% ten opzichte van vorig jaar, zegt Patrick Stoffels van importeur BUD Holland. “We hebben de producten in ons assortiment opgenomen, omdat er vraag ontstond vanuit onze klanten. Nu zie je het overal in de winkels liggen. We zijn begonnen met gojibessen, die lopen momenteel het hardst. Sinds vorig jaar leveren wij ook moerbeibessen, chiazaad, hennepzaad en quinoa. Wij leveren deze producten aan de horeca groothandel in binnen- en buitenland en aan supermarktketens. We verwachten dat de afzet verder zal groeien, want meer en meer mensen raken er mee bekend. Er wordt ook veel over geschreven, vooral in de vrouwenbladen en op internet. Het is een hype.” Uit onderzoek van GfK blijkt dat inmiddels één op de zes Nederlanders bekend is met het woord ‘superfoods’. Bijna een kwart geeft aan weleens superfood te kopen, bijvoorbeeld om de weerstand of hun energieniveau te verhogen. Degenen die superfoods consumeren, eten vooral bessen en zaden. Eén op de vijf eters van superfoods doet dit dagelijks. Aandacht voor inhoudsstoffen De term superfoods mag door iedereen worden gebruikt. Er is geen wettelijke omschrijving van. “Het is puur een marketingterm”, bevestigt foodwatcher Anneke Ammerlaan. “Tomaten zou je ook als een superfood kunnen beschouwen, vanwege de antioxidanten die er in zitten. Maar daar was tien jaar geleden helemaal geen belangstelling voor.” Dankzij de superfoods-hype neemt de aandacht voor inhoudsstoffen bij de consument toe, zegt Ammerlaan. “Ook het beauty-aspect speelt mee. Het zijn vooral vrouwen tussen de 25 en 40 jaar die nu de superfoods omarmen. Niet alleen de early adopters - zeg maar de ‘health freaks’ - maar ook de early majority.” Ammerlaan ziet daarin een mooie kans voor de tuinbouw. “Die kan hierop inspelen met verse superfoods. Dat is de volgende stap. Functional foods met een bepaalde toevoeging, zoals Activia en Yakult, zijn uit. De consument is op zoek naar natuurlijke producten met een nutriëntenplus.” Maar zij beseft ook dat dat niet van vandaag op morgen te realiseren is. Al verwacht ze dat sommige veredelingsbedrijven wel met het onderwerp bezig zijn. Bij de telers zal een omslag moeten plaatsvinden. “Het vraagt een andere manier van telen, van denken zelfs. Het gaat dan niet meer om het maximaliseren van de opbrengst, maar om een gegarandeerd hoge nutriëntenwaarde. Dat moet voorop staan. Er komt ook veel meer marketing bij kijken. Wie dat goed begrijpt, kan ervan profiteren.” >> “De consument is op zoek naar natuurlijke producten met een nutriëntenplus.”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above