Page 35

telen&trends

Hans Coenen Innovatieve impulsen Hans Coenen is directeur Strategie bij Gasunie, dat gelooft in een schonere energietoekomst. Coenen stimuleert onderzoek naar het omzetten van overschotten aan duurzame elektriciteit in gas. Coenen begon zijn carrière bij N.V. Nederlandse Gasunie in 1990. In 2006 werd hij benoemd tot manager van de afdeling Business Development. Hij was ook een aantal jaren financieel directeur van Gasunie Deutschland. Als directeur Strategie is hij een warmpleitbezorger voor op innovatieve wijze toepassen van gas. Overtollig groene stroom kan door middel van elektrolyse worden omgezet in waterstofgas. Dat gas kan samen met CO2 worden gemethaniseerd tot Synthetic Natural Gas (SNG), gas met dezelfde eigenschappen als aardgas. telen&trends 35 Door de transitie wordt energie gratis.” Coenen vertelde dat binnen Gasunie daarom onderzoek en ontwikkeling worden gedaan om die overschot aan groene stroom weer om te zetten in gas. “De Gasunie heeft de infrastructuur - leidingen en opslag - tot in elk huis en bijna elke kas. Groene stroom zou je daarom met elektrolyse kunnen omzetten tot waterstof. Er zal zo een blijvende rol zijn voor duurzaam gas in de glastuinbouw.” Vlieg als spreeuwen Aan tafels in hoeken en nissen van het Van Nellegebouw mochten tuinders een opdracht uitwerken van trendanalist Christine Boland: Presenteer je product voor de consument, maar met een verhaal. “Kopers hunkeren naar jullie verhalen. De tijd is er rijp voor. Maar pas op! De consument is geen prooi.” De opdracht leidde onder andere tot een suggestie om bij de parfumketen ICI Paris gelijk iets met bloemen te doen. “Koop een luchtje voor je meisje met een bos bloemen erbij. Ze wordt daar nog blijer van. Zet een QR-code op de verpakking om zo het verhaal te kunnen vertellen.” Boland schetste alvorens de telers aan de slag konden gaan de woelige wereld waarin de consument zich nu beweegt. Het deed sommige telers duizelen, omdat Boland voor haar werk de wereld over gaat. Zij ontdekte dat in het peperdure warenhuis Selfridges in Londen een rustkamer is waar die consument geen prikkels meer krijgt, maar tot rust kan komen. Terwijl haar toehoorders dagelijks de modernste kascomplexen ter wereld aansturen haalde Boland de oergraansoort Kamut en de eeuwenoude Quinoa-plant van stal om de verandering in ons eetpatroon te duiden. “We willen weer connectie met de natuur. De consument wil weten waar zijn eten vandaan komt. Dat eten gaan we samen - togetherness - doen: Van ego naar een ecosysteem; van centraal naar decentraal. Hoe jullie met die transitie om moeten gaan? Kijk hoe spreeuwen gezamenlijk vliegen in zwermen. Ze deinen mee en anticiperen op tijd.”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above