Page 24

telen&trends

24 telen&trends verkorten. Het maakt dat je sneller kan inspelen op consumentenveranderingen. Het veredelen van een nieuw tomatenras duurt 5 tot 6 jaar, maar kool is bijvoorbeeld een tweejarig gewas en dan duurt het 10 tot 15 jaar. Met onze R&D-activiteiten proberen we handvatten te creëren waarmee je het veredelingsproces kan versnellen. Door DNA-analyses is een plant bijvoorbeeld sneller te typeren. Het doel is om in kleine stapjes die veredelingstermijn terug te brengen.” Hoe speel je als veredelaar in op het voeden van 9 miljard monden in 2050 en die ongrijpbare consument? “Vorig jaar hebben we de slogan ‘sharing a healthy future’ niet voor niets gelanceerd. De wereld heeft te maken met ondervoeding, obesitas, klimaatproblemen en verkeerde kwaliteit water. Wat is de oplossing? Waar kunnen wij een rol spelen? We kunnen bijvoorbeeld rassen ontwikkelen die op lastige plaatsen toch kunnen groeien. Tomaten laten groeien op een plek waar zout water is. Voor Afrikaanse, Chinese en Indiase tuinders en boeren willen we rassen ontwikkelen waarmee ze betere opbrengsten halen en die ook nog eens uiterst voedzaam zijn. Ze kunnen hun producten dan verhandelen en een beter bestaan opbouwen.” Voor de welvarende westerse consumenten zocht Rijk Zwaan het contact op een andere manier. Met het social salad network Love my Salad (www.lovemysalad.com) werd rechtstreeks contact gelegd met die consument. “Het probleem in de westerse samenleving is obesitas. Laten wij nu net de zaden maken voor producten waarmee je uiterst gezonde salades kunt maken,” zegt Marcel Barten. “Love my Salad is een platform voor onder meer telers, consumenten en chef-koks. Zij kunnen er hun passie delen om op een lekkere manier eten te bereiden.” Veredelen voor gemaksvoedsel Inspelend op consumententrends werd in een tijdsbestek van 10 tot 12 jaar het slaras Salanova ontwikkeld, die op de website van het bedrijf met one cut ready wordt omschreven. “Het is een gemakssla. Snijd de bodem er vanaf en de blaadjes zijn gelijk te gebruiken. Gemak en voedzaamheid gaan hier hand in hand. Het is een uniek product, waarvoor we als Rijk Zwaan ook een merk in de markt hebben gezet. Bij een standaardproduct is het lastig om daar een merknaam aan vast te hangen.” Vanuit De Lier is in de loop der tijd een fijnmazig web van voelsprieten opgebouwd die consumententrends ruim op tijd moeten identificeren. >>


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above