Page 25

telen&trends

Uitgelicht telen&trends 25 Op dit moment wil de consument bijvoorbeeld nieuwe, smaakvolle tomatentypes of ‘makkelijke’ groenten. Het betekent dat Rijk Zwaan er 5 tot 10 jaar geleden al aan begonnen is om met de juiste rassen te komen. Barten: “De kennis over de wensen van die consument proberen we snel en nauwkeurig in de veredelingafdelingen te brengen. Bron van ons succes zijn de korte lijnen. Tussen zaad en bord mogen geen hinderlijke obstakels staan: dan pas kan je snel werken. Maar het is lastig, omdat die consument zo grillig is. Ze weten namelijk zelf ook nog niet altijd wat ze in de toekomst willen. Daarnaast moeten we inspringen op het feit dat de consument meerdere gezichten heeft. Het ene moment staat hij uren in de keuken en haalt hij zijn producten zelf bij de boer, en het andere moment moet er binnen een snelle tijd een voedzaam maal op tafel staan.” Waar zijn jullie nu mee bezig dat over een paar jaar in het schap ligt? Barten gaat de mensen verrassen met een tomaatje in een geblokte vorm: “Ze blijven prima rechtop staan en zijn daardoor te gebruiken om te vullen met iets lekkers. De natuur biedt zoveel diversiteit, daarom gaan we de wereld over. We hebben een ras ontwikkeld voor aubergines die minder vet opnemen: perfect om te grillen en nóg gezonder.” Rijk Zwaan is de laatste jaren meer geworden dan alleen een veredelingsbedrijf dat rassen ontwikkeld door kruisingen te maken. Het speelt een actieve rol bij de gedragsverandering van de consument. Marcel Barten: “Uitdaging als sector is om de consumptie van groente en fruit omhoog te krijgen. Superfood heet hier in De Lier gewoon verse groente en fruit.” “Uitdaging als sector is om de consumptie van groente en fruit omhoog te krijgen.”


telen&trends
To see the actual publication please follow the link above